slogan

Nieuws

#Nieuws

Berlijnreis

Maandag 11 april vertrokken havo4 en vwo4 met de bus naar Berlijn. Na een te lange heenreis kwamen we ’s morgens rond half 8 in Berlijn aan. Allereerst werd de bagage in het hostel achtergelaten om vervolgens Gedenkstätte Berliner Mauer te bezoeken. Daarop volgde een 3-uur durende fietstocht langs diverse bezienswaardigheden. We hadden geluk: de zon kwam zo waar even door!
’s Avonds kon men op de kamer of in de speelruimte (met tafeltennis en -voetbal) doorbrengen.
Woensdag ging grotendeels op aan Sachsenhausen, een werkkamp waar zich tussen 1936 en 1945 zo’n 200.000 gevangen bevonden, waarvan naar schatting 20 procent het niet overleefde.
Het kamp was al enigszins bekend bij de leerlingen door de film Die Fälscher.
Rond half 4 ging het richting Alexanderplatz, waar de leerlingen tot half 8 de tijd kregen om rond te kijken en te winkelen. ’s Avonds werd er wederom fanatiek gesport in de kelder, waarbij ook de dames zich (ook qua geluid!) niet onbetuigd lieten!
Donderdag deden we eerst het Museuminsel aan, alwaar het Pergamon museum werd bezocht (o.a. met een tentoonstelling over islamitische kunst). De meeste leerlingen vonden het (gelukkig!) interessant. Om 15.15 uur kregen we een rondleiding door het Olympiastadion, o.a. bekend om de Olympische Spelen van 1936 (met de aanwezigheid van Hitler) en de CL-finale van 2015.
Daarna gingen we richting Gedächtniskirche, waar rond de kerst nog een aanslag (vrachtwagen) had plaats gevonden. Om 20 uur haalden we onze spullen in het hostel op, om 2 uur later weer huiswaarts te gaan. 9 uur later waren we weer in Rotterdam. 3 volle dagen Berlijn waren ten einde. Via deze weg bedanken we de begeleidende docenten Volkers en Senkal, maar zeker ook de leerlingen, die zich voorbeeldig hebben gedragen!