Grote stap

Op een dag zit je opeens in de brugklas. Vijf dagen in de week fiets je naar je nieuwe school (of je pakt het OV). Wat doe je daar? Nieuwe vrienden maken. Nieuwe dingen leren. Dat is best spannend! Hier kun je alvast lezen wat je allemaal kunt verwachten.

Start voor de zomervakantie

Inschrijving

Als je in groep 8 zit, kan je je bij ons inschrijven. Nog voor de zomervakantie maak je kennis met je nieuwe klas en ontmoet je je mentor.

Wil je met iemand in de klas? Dat kan! Geef de naam door bij de intake, dan hoor je nog voor de zomervakantie of je bij hem of haar in de klas komt.

De eerste twee schooldagen zijn wendagen. We gaan leuke dingen doen: sporten, speurtochten en spellen, waarbij jouw klas de strijd aan gaat met andere klassen. Zo maken we van je nieuwe klas een echt team.

Je mentor

Elke klas heeft een eigen mentor. Je mentor helpt je het hele jaar door met begeleiding en advies. Hij of zij bespreekt je schoolresultaten met je en is je eerste aanspreekpunt als je ergens mee zit.

Onderwijs in de brugklas

In de brugklas besteden we veel aandacht aan het leren studeren en plannen van huiswerk. Je gaat ook werken aan projecten, waarmee je belangrijke vaardigheden oefent zoals samenwerken en presenteren. Die komen goed van pas in de bovenbouw en je latere studie.

In het tweede jaar gaan we hiermee door en werken we toe naar het antwoord op de vraag: welke leerweg past bij jou? Je mentor heeft jou inmiddels goed leren kennen (want je hebt in principe twee jaar lang dezelfde mentor). Zo kan hij of zij samen met jou en je ouders goed bekijken of je beter naar de havo of het vwo kan gaan. Het besluit hierover valt aan het eind van het tweede jaar.

Samenwerken in teams

Welke vakken krijg je?

Je krijgt veel verschillende vakken in de brugklas. Allereerst de kernvakken: Nederlands, Engels en wiskunde. Je volgt ze tot aan het eindexamen toe. Hiernaast krijg je aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, Frans, wereldburgerschap, Spaanse taal & cultuur (onderdeel van Taal & Cultuur), Onderzoek & Ontwerpen (Technasium), coderen (Codasium) en lichamelijke opvoeding. In de tweede klas komen Duits en Nask (natuurkunde/scheikunde) erbij. Als extra vakken kan je in de onderbouw ook nog Chinees en Spaans kiezen.

De bovenbouw

Vanaf het derde jaar kan je Taal & Cultuur, het Technasium of Codasium volgen. Je werkt aan creatieve projecten in teams aan het oplossen van een probleem uit de echte wereld. Natuurlijk blijf je ook de kernvakken volgen en de vakken binnen het profiel dat je hebt gekozen. Je sluit de havo of het vwo af met een meesterproef, een profielwerkstuk en het eindexamen. Daarna ligt de wereld voor je open!