slogan

Een dagje Delft

Op 25 september 2012 gingen de leerlingen van jaar 1 op excursie naar het Science Centre Delft. De leerlingen waren zeer nieuwsgierig naar wat hen te wachten stond. Ze gingen allemaal met veel zin de bussen in. De reis heeft 15 tot 30 minuten geduurd. Daar aangekomen kregen de leerlingen te horen wat ze konden doen. Twee klassen konden starten met de workshops en twee klassen met de rondleiding. Na de pauze zouden de klassen wisselen. De leerlingen die een rondleiding kregen, waren verdeeld in groepjes van 10 en liepen als eerst met hun begeleider mee. Tijdens de rondleiding konden leerlingen veel activiteiten zowel bezichtigen als uitvoeren. De activiteiten waren in lokalen verdeeld. Zo kun je denken aan een Gamelab, een Bouwlab, Biotech, Robotica, Sportstudio e.d.

Het feit dat er zoveel te doen was, maakt de leerlingen zeer enthousiast. Zo konden ze een huis bouwen en ervaren wat er gebeurt als er een aardbeving plaatsvindt. Er was ook het experiment ‘de Bijlboeg’. De bijlboeg kan door middel van een controlepaneel en een pomp worden bediend en de leerlingen konden zo zelf de schepen uit het water ophijsen. Met een druk op de knop vallen beide schepen vervolgens met hun boeg in het water alsof ze van de ene golf in de andere terecht komen. Op beide schepen zit een acceleratiemeter die de impact van de boeg meet als deze in het water klapt. Op het scherm is vervolgens duidelijk te zien dat het schip een enorme opdonder krijgt, maar dat het Bijlboeg ontwerp veel zachter neerkomt.

Met het experiment ‘Vang!’ werden de leerlingen getest op hun reactievermogen, maar ook op hun slimheid. De balletjes vallen namelijk altijd in een bepaald patroon. Je moest het patroon proberen te herkennen en je kon punten scoren door te voorspellen waar het volgende balletje zou vallen.

Na de rondleiding kregen de leerlingen een eetpauze, waarna ze verder gingen naar de workshops. Er waren twee workshops georganiseerd. Bij de een konden leerlingen ‘een droomhuis’ bouwen en bij de ander ‘een brug’. De groep werd dus dit keer in tweeën verdeeld. De leerlingen moesten bij beide workshops als eerste een schets maken. Hier kwamen dan ook de meest verschillende tekeningen. Na de schets mochten ze beginnen met het echte werk. Ze kregen het materiaal en konden aan de slag. De leerlingen die een droomhuis moesten maken konden individueel aan de slag. De klas die als workshop bruggen bouwen had, gingen met 5 leerlingen een brug bouwen. Leerlingen waren goed bezig met de opdracht en vonden het ook erg leuk. Uiteindelijk mochten de huizen die werden gemaakt mee naar huis, maar de bruggen niet. Deze werden namelijk getest op stevigheid.

Kortom, de leerlingen hebben in het Sciences Centrum Delft activiteiten gedaan op verschillende terreinen. Ieder individu heeft zijn/haar belangstelling kunnen testen. Vandaar dat we kunnen zeggen dat het een zeer geslaagde dag was.

Dagje Delft